5.8 C
Brno
Úterý, 19 března, 2024

SK Loko vyvíja lokomotívu na vodíkový pohon. Projekt sa volá HydrogenShunter 1000

Český výrobca lokomotív CZ LOKO začal vývoj lokomotívy na vodíkový pohon pracovne označený ako HydrogenShunter 1000. Projekt je zatiaľ vo fáze štúdie uskutočniteľnosti, ktorá ukáže, či sa bude stavať prototyp, oznámila spoločnosť. Lokomotíva s maximálnym výkonom až 800 kilowattov by mala na dobíjanie trakčných batérií využívať vodíkové články.

Novinku na technickom seminári Žesnad v Olomouci, na ktorom sa zúčastnili poprední zástupcovia železničného priemyslu a dopravcov, predstavil obchodný riaditeľ CZ LOKO Jan Kutálek. Lokomotíva s maximálnym výkonom až 800 kW by mala na dobíjanie trakčných batérií využívať vodíkové články.

Medzi ďalšie rozvíjané ekologické projekty CZ LOKO, s ktorými firma spája budúcnosť, patrí batériový E-Shunter 300 pre ľahký posun, DualShunter 2000 pre prevádzku na závislej aj nezávislej trakcii a plug-in hybridný HybridShunter 1000 pre posun.

„Zelená dohoda pre Európu, presadzujúca zníženie uhlákovej stopy, je pre nás veľkou výzvou. Už vyvíjame dva typy duálnych a dva typy hybridných lokomotív. Ďalej tento trend sledujeme a podrobne analyzujeme výhody a nevýhody týchto nekonvečných riešení. A vodík je ďalším z nich, pretože Green Deal prináša zásadnú zmenu správania celého únijného trhu. Bohužiaľ, dynamika zmien je oveľa výraznejšia ako schopnosť trhu sa im prispôsobiť,“ povedal Jan Kutálek.

Podľa neho „zelené inovácie“ stoja obrovské peniaze a môžu si ich dovoliť len tí najsilnejší. Majú ale aj svoje slepé uličky a preto firma dáva veľký pozor na prevádzkovú vhodnosť a udržateľnosť zvoleného riešenia. To bol tiež dôvod, prečo CZ LOKO už pred rokmi opustilo vývoj lokomotív na stlačený zemný plyn (CNG). Technické riešenie zvládlo, postavilo aj prototypy, ale masové rozšírenie, aj po konzultácii so železničnými dopravcami, firma vyhodnotila ako nereálne a projekt ukončila.

Podobne ako v prípade hybridnej lokomotívy TEM 35, kombinujúcej spaľovací motor so superkapacitorom pre rozjazd alebo duálne lokomotívy HybridShunter 400, dobíjané z externej siete a záložným spaľovacím motorom. Obe riešenia skončili pri prototypoch, ktoré prešli skúškami, overili sa systémy a správanie pohonu, ale ďalej sa už tieto riešenia nerozvíjajú.

„Bez týchto inovatívnych projektov by sme sa nikdy neposunuli ďalej. Vďaka nim už vieme, kadiaľ nie, ale stále iba tušíme, kadiaľ áno. Hľadáme variant, ktorý nie je príliš náročný na budovanie ďalšej infraštruktúry, umožňuje modulárne riešenie a spoločnú údržbovú základňu s ostatnými našimi vozidlami,“ glosoval Jan Kutálek zložitý vývoj spojený s hľadaním najlepších riešení.

Medzi ne patrí aj jednoduchá obsluha, údržba a servis. Cieľom bude homologácia v celej EÚ a cenová dostupnosť, aj keď lokomotíva na „čistý“ pohon bude vždy výrazne drahšia ako konvenčná so spaľovacím motorom.

Lokomotíva DualShunter 2000 kombinuje napájanie z troleja a spaľovací motor, čo umožňuje prevádzku na závislej aj nezávislej trakcii. Určená je pre ľahkú a stredne ťažkú ​​traťovú službu a posun. Do prevádzky by mala byť uvedená v roku 2023 v Taliansku, o dva roky neskôr v Česku a potom aj okolitých krajinách. Spaľovací motor bude možné nahradiť až troma batériovými kontajnermi nabíjanými z troleja alebo externého zdroja.

Plug-in hybridnú lokomotívu HybridShunter 1000 pre posun majú poháňať až tri batériové kontajnery s celkovou využiteľnou kapacitou až 600 kWh. Zálohu tvorí spaľovací motor na dobíjanie batérií. Cenovo pôjde o alternatívu ku konvenčným posunovacím vozidlám.

Firma chce tento typ uviesť na trh v roku 2026. Pôjde o produkt vhodný len pre určitý typ prevádzky, ktorý nevyžaduje nepretržité nasadenie alebo pohotovosť. Teda na vlečky, nie traťovú službu.

„V našom poňatí nejde o súťaž, kto bude na európskom trhu prvý, ale kto bude najúspešnejší a príde s najefektívnejším riešením. To nás zaujíma predovšetkým,“ uzavrel Jan Kutálek.

- Komerční sdělení-magazín

Mohlo by vás zajímat

- Komerční sdělení-PR články
- Komerční sdělení-magazín
- Komerční sdělení-magazín

Doporučené články z rubriky

- Komerční sdělení-aktuality