S pojmom ghosting sa človek stretne skôr v prostredí osobných vzťahov a najmä v počiatku ich nadväzovania. Ide o situáciu, keď sa ľudia v partnerskom vzťahu oficiálne nerozídu, len navzájom zmiznú zo svojich životov. Druhý vám tak napríklad prestane odpovedať na správy, nedvíha telefón a vyhýba sa všetkej komunikácii. Občas sa ale s ghostingom človek stretne aj v pracovnom prostredí. Uchyľujú sa k nemu niektorí uchádzači o prácu, aj keď na to často nie sú veľmi pyšní.
Rozšírená praktika
Podľa prieskumu väčšina uchádzačov o prácu niekedy v minulosti bez upozornenia alebo bez vysvetlenia prerušila komunikáciu so svojim zamestnávateľom, hoci sa báli, že to bude mať negatívny vplyv na ich budúcu kariéru. Išlo buď o súčasného alebo perspektívneho zamestnávateľa a týkalo sa to dokonca až dvoch tretín respondentov. Napriek tomu z toho mali rozporuplné pocity. Na druhú stranu, okolo šesťdesiatich percent opýtaných sa v poslednom čase (v poslednom roku a pol) stretlo s ghostingom zo strany zamestnávateľa. Takže možno bol v hre aj akýsi pocit, že keď sa tak k nám môžu správať zamestnávatelia, tak sa môžeme rovnako správať aj my k nim. Aj keď sa jedná o pochopiteľný prístup, nemalo by k nemu dochádzať. Je niečo, čo môže pomôcť riziko ghostingu eliminovať?
Prečo ku ghostingu vlastne dochádza
Čo viedlo uchádzačov o prácu k tomu, že sa znížili k ghostingu? Najčastejším dôvodom bol negatívny prvý dojem zo zamestnávateľa alebo zlá povesť firmy, hneď v závese s nepresným popisom danej pracovnej pozície a menším platom, než ktorý bol pôvodne inzerovaný. Niekedy je možnosťou aj to, že sa uchádzači o prácu medzitým podarilo naraziť na atraktívnejší inzerát. Obdobie okolo pandémie zvýšilo výskyt ghostingu, a to z toho dôvodu, že proces náboru nových zamestnancov online spôsobom je menej osobný a zároveň ľudia s hybridným spôsobom práce získali možnosť väčšieho výberu z ponúkaných pracovných pozícií, takže neboli tak viazaní na konkrétny inzerát – inzercia práce zadarmo.
Ako ghostingu predísť
Dôležité je, aby si uchádzač o prácu zistil informácie nielen o ponúkanej pracovnej pozícii, ale aj o firme samotnej, a to už predtým, než sa bude o danú pracovnú pozíciu uchádzať. Už týmto môže uchádzač o prácu predísť nezhode vo svojej vízii a vízii svojho potenciálneho zamestnávateľa, prípadne si na základe skúseností predchádzajúcich zamestnancov urobiť obrázok o tom, či je daná pracovná pozícia pre neho vhodná. Ďalej k zabráneniu ghostingu môže prispieť prístup zamestnávateľa. Pokiaľ budú kandidáti na pracovnú pozíciu viac v obraze ohľadom toho, ako prebieha výberové konanie, môže to pomôcť udržať ich záujem o danú pracovnú pozíciu a zároveň tým ich budúci zamestnávateľ dá najavo, že je proces náboru inkluzívny. Je vhodné, aby zamestnávatelia s procesom zaškoľovania začali skôr ako prvý deň práce. Oveľa lepšie je dávať uchádzačom informácie o ich budúcej profesii s predstihom. Je dôležité, aby zamestnanci mali možnosť byť s nimi v kontakte a mali istotu, že sa môžu na čokoľvek opýtať a ich potenciálny zamestnávateľ im rád odpovie.