8.1 C
Brno
Úterý, 16 dubna, 2024

Na zisk si v treťom štvrťroku siahli medzinárodní dopravcovia. Vízia nie je dobrá. Cena nafty posiela veľa firiem do straty

Aktuálne obdobie s dramatickým nárastom cien nafty posiela do očakávanej straty 57 percent vnútroštátnych dopravcov, ale aj 53 percent medzinárodných kamiónových firiem. Na zisk si v treťom štvrťroku siahli medzinárodní dopravcovia, vnútroštátne sú na tom horšie. Vyplýva to z analýzy Združenia ČESMAD BOHEMIA. Vízia nie je dobrá. Cena nafty posiela veľa firiem do straty. Hlavným dôvodom zhoršenia výsledkového očakávania v 4. štvrťroku je skokový rast cien nafty od začiatku októbra. Kamiónoví dopravcovia v Česku zrejme zdražia, ceny ich služieb môžu podľa súčasných odhadov vzrásť až o pätinu.

Súčasná turbulentná situácia vyvolaná pandémiou, zdražením energií a rozvrátením dodávateľsko-odberateľských reťazcov postihuje prakticky všetky. Združenie ČESMAD BOHEMIA sa rozhodlo exaktne monitorovať situáciu v oblasti cestnej nákladnej dopravy, takzvaným Barometrom nákladnej dopravy.

Každý štvrťrok preto vykonáva dotazníkové vyšetrovanie medzi svojimi členmi, najmä pre vnútroštátnu a medzinárodnú nákladnú dopravu. Dopravcovia hodnotia uplynulý štvrťrok, odhadujú, ako dopadne to práve prebiehajúce, a indikujú, aké vidia zákazky na pol roka dopredu. Výsledky sú zverejňované vždy na konci mesiaca po skončenom štvrťroku, teda v januári, apríli, júli a októbri, teraz ich prezentujeme prvýkrát – za 3. štvrťrok 2021.

V 3. štvrťroku takmer dve tretiny (62 percent) medzinárodných dopravcov dosiahlo na zisk, horšie to bolo v doprave vnútroštátnej, kde len 56 percent firiem dopadlo dobre.

Aktuálny štvrťrok s dramatickým nárastom cien nafty už posiela do očakávanej straty 57 percent vnútroštátnych dopravcov, ale aj 53 percent medzinárodných kamiónových firiem. Rozdielne vidia tieto dve skupiny svoju budúcnosť. Vo vnútroštátnej doprave len 49 percent firiem hodnotí zákazky na nasledujúcich 6 mesiacov pozitívne, v medzinárodnej prevádzke je stav lepší, 61 percent dopravcov sa nedostatku zákaziek neobáva.

Hlavným dôvodom zhoršenia výsledkového očakávania v 4. štvrťroku je skokový rast cien nafty od začiatku októbra. Cena rástla aj v letných mesiacoch a zhoršila tak už výsledky za 3. štvrťrok, ale zatiaľ čo k 1. októbru bola na indexe 117 percent od začiatku roka, teraz je už o 31 percent drahšia ako k 1. januáru. A to ešte nárast tlmí znížená spotrebná daň o korunu.

Závažne vyzerá situácia v doprave vnútroštátnej, kde len 43 percent firiem očakáva z dopravnej činnosti zisk. To odráža skokový rast všetkých nákladov, zvyšovanie réžie, vysokú infláciu, tlak na mzdy ale aj príbeh s AdBlue, kde cena vzrástla o 300 percent. Riešenie, ako sa vyhnúť krachu, je pre dopravcov jediné, významný nárast cien za dopravu rádovo 15 až 20 percent. Len tak budú môcť v budúcom roku ďalej poskytovať svoje služby.

„V komentároch k ankete dopravcovia najviac reflektujú rast všetkých nákladových položiek, najmä nafty, a kľúčovým slovom je slovo cena, tá musí jasne vzrásť. Kritizujú aj pomalý proces zamestnávania vodičov z východu a celkovo vysokú byrokraciu u nás. Pre mnohých je problémom dlhá splatnosť faktúr – 60 až 90 dní,“ komentuje výsledky analýzy generálny tajomník združenia Vojtech Hromíř.

Jeho komentár potvrdzujú aj slová jedného z respondentov.

„Problém je v tom, že náklady na prevádzku značne vzrástli a odozva od zákazníkov nie je v priamej úmere. Mám pocit, že v takej vážnej situácii sme sa nikdy neocitli. Budúci rok bude veľmi ťažký,“ uviedol respondent Barometra nákladnej dopravy.

- Komerční sdělení-magazín

Mohlo by vás zajímat

- Komerční sdělení-PR články
- Komerční sdělení-magazín
- Komerční sdělení-magazín

Doporučené články z rubriky

- Komerční sdělení-aktuality