15.1 C
Brno
Středa, 28 září, 2022

Vitajte vo vodíkovej budúcnosti: vlaky, lietadlá aj české domácnosti

Je 14-krát ľahšia ako vzduch a stáva sa celosvetovým trendom. Vodík je skloňovaný vo všetkých smeroch a firmy sa predbiehajú, ktorá príde s novým vodíkovým projektom. Česká vláda už v lete schválila Vodíkovú stratégiu SR, ktorá počíta s jeho nasadením nielen v doprave, priemysle, ale aj v českých domácnostiach. Podľa Národného akčného plánu čistej mobility by u nás v roku 2030 malo jazdiť na päťdesiat tisíc osobných automobilov a okolo deväťsto autobusov.

„Vodíkové technológie prinášajú jedinečnú možnosť ako využívať čistú energiu, pretože pri jeho spaľovaní nevznikajú žiadne skleníkové plyny, len čistá para. Očakávame, že rast využitia vodíka zníži výrobné, skladovacie, dopravné a distribučné náklady,“ hovorí minister priemyslu a obchodu Karel Havlíček.

Doprava na prvom mieste

S vodíkom sa počíta primárne v doprave. Autobusy pre mestskú hromadnú dopravu by mali jazdiť v Ústí nad Labem a na Ostravsku. Svoje prvé vodíkové autá predstavili automobilky Hyundai a Toyota, Renault má dodávku Hyvia. BMW už testuje vodíkový automobil, ktorý bude stáť na rovnakej platforme ako SUV BMW X5. Prednosťou vodíkových automobilov je, že v zime majú minimálne straty dojazdu a dajú sa naplniť do piatich minút.

V ústave jadrového výskumu v Řeži pri Prahe sa 5 firiem podieľa na prvom nákladnom automobile Tatra na vodík, ktorý by mal byť predstavený už na konci roka 2023. Foto: ÚJV Řež
Pri nákladných automobiloch ponúka vodík väčší dojazd ako batériové riešenia. Napríklad kamión Hyundai Xcient, ktorý dnes už jazdí po švajčiarskych cestách, príde s plne naloženým prívesom až 400 kilometrov. Spoločnosť Daimler u svojho najväčšieho nákladného automobilu testuje aj kvapalný vodík, ktorý je schopný zaistiť dojazd okolo tisíc kilometrov.

‚‚Výhodou ťažkých vozidiel je veľké množstvo priestoru, kam je možné kompozitné nádrže s plynným vodíkom uložiť. Napríklad britská firma Wrightbus tvrdí, že jej autobus Hydroliner FCEV zvládne na jedno naplnenie prejsť až tisíc kilometrov,“ upresňuje analytik Jan Sochor z Českej vodíkovej technologickej platformy.

Vlaky aj lietadlá

Vodík prenikol aj na železnici. Vlaky s palivovým článkom Alstom sú na plnú nádrž schopné prejsť až tisíc kilometrov, sú tiché a nevypustia do ovzdušia žiadne emisie, okrem vody alebo vodnej pary.

V leteckej doprave sa s vodíkom počíta pre lietadlá s krátkym doletom, prípadne je možné pomocou neho vyrobiť syntetický kerozín, ktorý môže poháňať motory lietadiel na dlhšie vzdialenosti.

Pri osobných autách bude dôležitá cena

Vodík je privádzaný na anódu, kde na vrstve katalyzátora dochádza k jeho disociácii na kladné ióny a elektróny. Foto: Hytep
Aké množstvo vodíkových áut bude nakoniec jazdiť na slovenských cestách, bude záležať nielen na ekonomike ich prevádzky, prístupe k infraštruktúre plniacich staníc, ale prevažne na ich cene. V súčasnosti sa cena vodíkového automobilu pohybuje okolo 1,7 milióna korún.

„Momentálne u nás jazdí pár áut, konkrétne modely Toyota Mirai a Hyundai Nexo. Verím ale, že sa segment vodíkových áut ešte rozvinie a akonáhle sa rozbehnú veľké prevádzky na sériovú výrobu palivových článkov, začne dochádzať k znižovaniu ich ceny. Hyundai má napríklad plán do roku 2030 porovnať cenu svojich vodíkových automobilov s cenou batériových, ktoré by už v tom čase mali byť na rovnakej úrovni ako tie spaľovacie,“ vysvetľuje Jan Sochor.

Vodíkové domácnosti

Vodíková stratégia SR počíta s využitím vodíka aj v domácnostiach, kde by mohol byť v budúcnosti náhradou za zemný plyn alebo do neho aspoň primiešavaný. Na dobu, kedy budeme môcť vodíkom vykurovať alebo na ňom variť, si ale budeme musieť počkať. „Testovanie pripravenosti infraštruktúry bude ešte niekoľko rokov prebiehať, pretože sa vodík chová dosť odlišne od zemného plynu. Každopádne by si prípadný prechod na vodík vyžiadal aj obmenu všetkých domácich plynových zariadení,“ upozorňuje Jan Sochor.

Problém: chýba slnečný svit a vietor

Ako jedinou prekážkou sa javí fakt, že Česká republika zrejme nebude vo výrobe vodíka sebestačná. Surovinu tak bude musieť dovážať z krajín, ktoré majú viac slnečného svitu a vetra, čo je pre výrobu obnoviteľného vodíka kľúčové. SR by však mohla byť významným hráčom na poli tranzitu tohto plynu. Aj z toho dôvodu sa teraz preveruje stav plynovej infraštruktúry.

„Je výhodou, že sa dá časť existujúcej plynárenskej infraštruktúry prestavať na vodík s menšími nákladmi, než aké by stálo stavať plynovody nové.

- Komerční sdělení-magazín

Mohlo by vás zajímat

- Komerční sdělení-PR články
- Komerční sdělení-magazín
- Komerční sdělení-magazín

Doporučené články z rubriky

- Komerční sdělení-aktuality