Tohtoročný raketový rast ceny AdBlue bol sčasti vyvolaný panikou na trhu, že táto komodita už nebude k dispozícii. Oficiálne je jej pritom stále dostatok, cena je však kvôli rastúcim výrobným nákladom výrazne vyššia. V budúcnosti navyše pokles ceny nemožno očakávať. Dlhodobo sa hodnota AdBlue bude pohybovať zhruba okolo dvojnásobku ceny z prvej polovice tohto roku. Do pasce sa tým dostávajú nákladní dopravcovia aj výrobcovia stojanov pre čerpacie stanice.
Hlavným problémom spôsobujúcim rast ceny AdBlue sú najmä náklady spojené s výrobným procesom. Ten je energeticky veľmi náročný, najmä čo sa týka spotreby plynu, ktorého cena v posledných týždňoch násobne vzrástla. Výrobné podniky na Slovensku, v Poľsku či Nemecku tak nemôžu svoje aktivity dostať do čiernych ekonomických čísel bez toho, aby výrazne nezdražili. Problémom je aktuálne aj nedostatok iných komponentov na výrobu, napríklad priemyselných hnojív. Producenti preto výrobu uzavreli alebo výrazne obmedzili.
V prípade Česka vznikla kvôli rastúcej cene AdBlue podobná panika ako na začiatku pandémie. Vlani v marci zaznievali hlasy, že môžu dôjsť potraviny. Ľudia tak kvôli týmto obavám začali vykupovať vo veľkom základnej komodity a robiť si zásoby. Teraz bola situácia obdobná, kvôli obmedzeniu výroby vznikla na tuzemskom trhu panika, že AdBlue čoskoro nebude, začalo sa preto hromadne skupovať a jeho cena vyletela neúmerne nahor.
Oficiálne je pritom tejto komodity na trhu dostatok. Oproti minulosti je však výrazne drahšia. Z našich skúseností odhadujeme, že situácia sa do predchádzajúcich koľají vráti len ťažko a cena AdBlue príliš neklesne. Presnejšie sa najskôr bude v budúcnosti pohybovať v cenovej hladine zhruba dvakrát vyššia, než bola tá v prvej polovici tohto roka. Návrat na predchádzajúce hodnoty sa v horizonte najbližších rokov nejaví ako reálny.
Problémy pre dodávateľov čerpacích stojanov aj nákladnú dopravu
Rastúce ceny energií ovplyvňujú okrem AdBlue aj činnosť spojenú s dodávaním plniacich staníc s AdBlue. Skokovo vzrastajúce náklady na výrobu týchto zariadení je nutné premietať do kontraktov. Často to však nie je možné, typicky pri verejnom obstarávaní, pri ktorých je zo strany štátu už vysúťažená cena a kde neexistujú dodatky, že prípadný výrazný rast výrobných nákladov sa môže premietnuť do finálnej ceny. Kvôli zdražovaniu výroby sa nám tak dodávateľom plniacich staníc rúcajú niektoré zazmluvnené kontrakty, pri ktorých sa nemožno dostať na hranu rentability a zákazník neumožňuje ďalšie navyšovanie rozpočtu.
Rast cien energií a AdBlue je vo finále len ďalším prejavom nevyhnutného – ľudia budú musieť prijať plošné zdražovanie ako prostý fakt. Postupne na to pristupujú aj všetci výrobcovia AdBlue, čo sa čoskoro prejaví aj na cenách najmä pri kamiónovej doprave. Technologicky pritom nie je možné v tomto segmente z tohto nepríjemného stavu utiecť, pretože kamióny sa bez AdBlue už len kvôli prísnym emisným limitom nerozbehnú.
Automobilový priemysel v pasci
Toto odvetvie logistiky sa tak dostáva do pasce – v minulosti kvôli zníženiu emisií dopravné firmy výrazne investovali do obmeny vozového parku smerom k motorom s nízkymi emisiami, ktoré vyžadujú prímes AdBlue, aby sa teraz museli vysporiadať s nevyhnutným zdražením. Podobne je potom na tom aj rad bežných užívateľov osobných vozidiel s dieselovými motormi, ktorí si tieto vozidlá zaobstarali primárne, aby ušetrili na pohonných hmotách.
Má teda automobilový priemysel v týchto týždňoch nejaké efektívne alternatívy oproti klasickým palivám? Investovať namiesto rodinného naftového vozidla do elektromobilu je ekonomicky ešte náročnejšie, zároveň sa často vôbec nespomínajú emisie a energetická náročnosť spojená s ťažbou lítia či kobaltu na výrobu takého vozidla. Pri nákladnej doprave je potom toto riešenie úplnou utópiou.
Jednou z ciest do budúcnosti môže byť vodík, napokon aj Tatra už vyvíja nákladné vozidlo poháňané vodíkovými článkami. České prostredie však na vodík zatiaľ nie je aktuálne pripravené, keď tu úplne chýbajú plniace stanice. Pokiaľ sa preto bavíme o situácii tu a teraz, nie je aktuálne možné iné riešenie než akceptovanie plošného zdraženia a pretrvanie vyšších cien do budúcnosti. Zdraženie logistiky potom nutne znamená aj zdraženie všetkých produktov v obchodoch či širokej palety ďalších služieb.